Första versionen, version 0.1 Alpha
Nu finns det en fungerande version på test.matkalkyl.dev. Den databasen kommer dock troligtvis vara stabil och tanken är att den ska gå att börja använda nu. Jag själv avser göra det, då jag behöver räkna ut min egen kost.
OBS! Programmet är i ett mycket primitivt stadie och är inte så värst användarvänligt.
OBS! Programmet innehåller uppenbara brister som kommer fixas.
Denna första version är egentligen inte till för allmänheten, förrutom för de som är villiga att experimentera sig fram.
Som sagt, avsikten är att detta ska vara en fungerande version, så jag kommer inte att nollställa databasen senare. Men jag reserverar mig för oväntade situationer då programmet är i så tidigt skede. Men jag förutser att strukturen är såpas bra att jag kan behålla den och därmed behålla innehållet utan större problem.
Överlag
Projektutvecklingen går nu riktigt bra. Jag har äntligen kommit in i kärnutvecklingen.
- Stabil grundstruktur på plats.
- Min Linux-vana är tillräcklig och fungerar väl för utvecklingen.
- Effektiv programmering och navigering i kod/system tack vare egen Linux-miljö.
- AI är kraftfullt när det används rätt, riskabelt när det används fel.
- Har erfarenhet nog att använda AI på ett balanserat sätt.
- Bygger modulärt system där AI-kod isoleras för att minimera felpåverkan.
- Systemet utvecklas i grova drag och förfinas över tid.
- AI används för "hästjobbet". Den viktigaste utvecklingen sköter jag själv.
- Grundstrukturen möjliggör enkel expansion.
Kommande vecka:
Förbättra det som redan finns just nu och gör det användarvänligt. Expandera sedan. Nästa steg därefter blir nog användar-profiler (makro-fördelning etc att ställa beräkningar i relation till).
Att göra överlag:
Jag behöver någon slags grundläggande backup lösning som är bättre, men inte allt för ambitiös då fokus nu ligger på att få igång sajten.