Kan nu meddela att min dröm om att göra ett modulärt system med plugins och god grund för skalbarhet blir verklighet. Jag gav aldrig upp min högsta standard och vision för en ny version av Matkalky. Det tog 2-3 år längre än planerat, med alla otänkbara motgångar på alla fronter - från teknik till privatliv - liksom en högre makt ville testa hur motiverad jag verkligen är. Jag har tagit mig igenom det, och nu går projektet riktigt bra. Testversion finns på test.matkalkyl.dev, men vänta gärna till söndag då jag har satt upp en mer stabil kopia av sajten. Jag driver nämligen utvecklingen på föregående länk i realtid.
OBS! Layout och design i nuvarande version är INTE klar. Det är snabbt och provisoriskt ihopsatt.
När jag väl ser något i min vision, vägrar jag något sämre. Om ens vision inte kan uppnås, då är det enda acceptabla alternativet en ständig kamp för att uppnå just den visionen. Och ibland funderar jag på om det inte är just kamp som är den största meningen i livet. Kamp, fysiskt och intellektuellt, vi är byggda för det, och verkligheten kräver det, oavsett vad vi tycker. Acceptans av det föranleder ödmjuk anpassning och därmed styrka. Ödmjukhet, ur mitt perspektiv, syns i förmågan att följa rutiner som innebär friktion men som ger styrka och hälsa.
Svårigheten annars är att det är lätt att gå sig förlorad i abstraktion när man bygger modulära system, men nej, inte denna gång. Ett fungerande resultat av denna modulära layout förväntas vara verkställt i fullhet på söndag, något jag ser fram emot att presentera.
Istället för att skapa en fixerad layout som är tvingande för alla användare, kommer varje liten sak på sajten vara ett plugin, dvs. en liten modul. Exempelvis själva kalkylatorn har då flera komponenter som du placerar ut som du själv vill. Du kommer själv att kunna designa sajtens olika sidor. Det rör främst kalkylatorn. Sidor som "lägg till livsmedel" behöver inte sådan finkänslig kontroll, men för själva kalkylatorn och ev. statistik sidor är det mycket önskvärt.
Det kommer finnas en standard-konfiguration. Att modifiera layouten kommer vara något för de som vill ha mer kontroll över layout.
Det modulära systemet gör att jag kan utveckla en oändlig uppsjö komponenter utan att sajten blir för komplicerad. Det är också lätt att öppna för andra att designa plugins som kompletterar sajtens funktioner.
Just nu fixar jag dynamisk laddning av plugins. Dvs. enbart ladda de plugins användaren har valt.
Detta bygger på ett djupare system av modulär signalbaserad programmering.
Det i sin tur bygger på en utmärkt signal-komponent.
Linux har lärt mig tänka mer modulärt. Jag fattar inte varför det varit så svårt förr att komma fram till denna lösning... varför jag svävat ut i abstraktion. Men lärdomen är att man ska inte försöka bygga "det perfekta systemet som klarar av allt". Istället bygg modulära system och var beredd att anpassa systemet allteftersom. Handlingskraft när det behövs istället för att försöka hitta en perfekt statisk lösning.