Så skoj! Nu lyckas jag hålla rutinen att göra veckovis uppdateringar 😁 Men det är också för att nu börjar det hända saker... Sådant som går att presentera. Sådant som inte är super-tekniska nördiga saker som jag var tvungen att lösa tidigare.
Denna uppdatering innehåller:
- Introduktion
- Discord: notis
- Namn och adress för nya versionen
- Föregående vecka: modulär design
- Kommande vecka: modulär design och synkronisering
- Meta: min egen status
- I tekniska ordalag: Prestanda
Introduktion
Föregående vecka har varit framgångsrik. Versionen som är uppe nu fungerar, MEN den är inte så värst användarvänlig. Den versionen kommer vara stillastående till minst nästa söndag.
trekyl.com är adressen till produktions-versionen. Det det är alltså den adress du ska gå till för att använda en stabil version.
test.matkalkyl.dev är den plats där jag driver utvecklingen. Det är vad man kallar the bleeding edge. Den kan plötsligt sluta fungera då jag utvecklar sajten där i realtid.
Discord: Notis
Som alla kanske inte vet, öppnade jag en Discord-server. Välkommen! Se här för det..
Trots att jag växte upp med mIRC på Windows 95, så är jag fortfarande inte riktigt hemma med att chatta över internet. Jag har svårt att relatera.... Men Discord är riktigt bra när man får igång det, och jag vill vidga mina vyer.
Namn för nya versionen: Trekyl - "Track. Lock. Achieve"
Trekyl.
Anspelar på 3 makronutrienter (fett kolhydrater protein, därav tre).
Adressen kommer vara Trekyl.com (Addressen Matkalkyl.se kommer finnas kvar som en ingångspunkt).
Först och främst... Jag behöver en domän att köra produktionsversionen på. Det är inte så noga vad det är för namn, men det är kanske i just denna typ av avslappnat initiativ som de bästa idéerna uppstår.
Trekyl - Track. Lock. Achieve: Eller, på svenska: "Spåra. Lås. Uppnå." Du spårar matens innehåll, du låser ett fokus, du uppnår ditt mål. Ordet Trekyl är menat att förmedla "Effektivitet, precision, och måluppfyllelse", och anspelar på en militär essäns. Jag vill att den nya versionen ska kännas solid, effektiv, pålitlig, snabb, exakt, funktionell. Den ska via sitt gränssnitt och sin funktionalitet förmedla en viss mental atmosfär som inspirerar till högre prestation och skärpt fokus. Det kommer dock att finnas "mjuka" teman att välja mellan i framtiden.
Denna nya version av Matkalkyl är inte enbart en ny version. Projektet är menat att tas till en helt ny nivå och ska inbegripa en hård utvecklingsprocess som utmanar mig själv i mina många mänskliga brister. Därför ska kraven vara höga, varav jag måste konfrontera mina svagheter för att uppnå, men också för att ens förtjäna, realisationen av min vision; en vision som ligger bortom min självgodhet och långt bortom det mediokra som frodas i passiv acceptans och brist på självrannsakan. Som en skänk från ovan har mitt initiativ varit kantrat av riktigt svåra kringliggande omständigheter - privat och tekniskt - men jag har inte givit upp, och jag är nu starkare i alla avseenden som jag utmanats i.
Men, först och främst
Jag behöver en domän för den nya versionen. Jag vägrar använda .se domän då svenska domänföretag tar betalt för vad som är basfunktioner och jag orkar inte leta runt och flytta domänen. Jag vill därför ha internationell domän.
Först och främst behöver jag bara en annan plats att köra produktions-versionen på, så att driften inte störs medan jag arbetar på utvecklings-versionen.
Trekyl är namnet på den nya versionen. Det fulla namnet är Matkalkyl Trikyl.
Jag har tidigare registrerat några andra namn, men alltid känt mig missnöjd efter ett tag. Man tror man har den bästa idén för ett namn, men inte sällan känner man det motsatta efter någon vecka.
Jag tror dock Trekyl kommer fungera. Vi får se. Jag gillar ordets energi...
Den modulära som dröjer nästa version en vecka
Den nuvarande versionen är modulärt designad för att möta asynkrona behov, tack vare ett underliggande signalsystem, men sajten som helhet är inte modulär. Exempelvis gränssnittet är fixerat och svårt att ändra. Jag vill inte låsa fast mig vid ett enstaka upplägg, och därför har jag arbetat mot en modulär lösning som genomsyrar allt.
Under föregående vecka 36
- Utvecklat PageMaker - Tänk dig att alla delar av sajten är som små legoblock - allt från meny till matlista, kostberäkning etc. Med PageMaker sätter jag ihop dessa "lego-blocken" till sajtens olika sektioner, exempelvis sektionen "Kalkylator". Du kommer kunna använda samma metod för att helt och hållet sätta ihop hela sajten så som du själv vill ha den. Det vill säga: du kan organisera exempelvis kalkylatorns upplägg och dess funktioner som du själv vill. Det kommer finnas en uppsjö funktioner du kan välja bland. Ett standardupplägg kommer givetvis skapas för de som nöjer sig med det.
- Vecka 36 har jag förädlat sajtens kod för att stödja den intelligenta modulära design som föregående punkt kräver.
- Att skapa en modulär design från början skapar mycket goda möjligheter för framtida utökning av sajten.
- Ett plus är att den modulära lösningen är mycket enkel och rakt på sak. Jag har framgångsrikt undvikt att göra det till ett större projekt än nödvändigt.
Under kommande vecka 37
Synkrona drömmar: Tänk dig att du är inloggad på ditt konto på 5 enheter samtidigt. När du ex. lägger till en produkt från en enhet, då ska alla andra enheter direkt uppdateras.
- Fokus för vecka 37 är att skapa lösningen för synkronisering.
- Även detta kommer gå relativt snabbt. Lösningen är enkel, och understödjs av tidigare kloka design-val jag gjort. Även här undviker jag framgångsrikt att göra det till ett större projekt än vad det faktiska behovet motsvarar.
Meta
Att ändra på mig själv är viktigt för att öka min förmåga att sätta kurs och hålla den.
- Yoga går bra. Jag följer min diciplin. Kör det minst en gång om dagen. Blivit starkare. Bättre andning också. Disciplinen av Yoga gör något för sinnet som jag vill gå djupare i.
- Jag kör inte längre långa pass vid datorn. Förr kunde jag köra 16 timmar i sträck flera dagar i rad... Det var mycket på grund av ett oreglerat dopaminsystem.
- Min nuvarande kosthållning har ändrat mitt dopaminsystem och jag har nu mycket bättre förmåga till kontinuitet i rutiner och disciplin. Därför kan jag bryta min ovana att sitta allt för långa pass vid datorn.
- Då mitt dopaminsystem har balanserats fattar jag bättre beslut och snöar inte in mig på irrelevanta detaljer. Jag har blivit mål-medveten. Förr var jag visserligen mål-fokuserad, men inte mål-medveten. Det betyder att jag ofta skiftade mål till allt möjligt annat som jag tyckte var intressant. Jag upplevde dopamin-påslag av nya idéer vilket fick mig att hyper-fokusera på dem. Med ett reglerat dopaminsystem är jag nu i kontroll över min målfokusering.
- Min kosthållning är tuff. Den är psykologiskt utmanande. Den leder bortom vår vanliga kultur. Jag har lärt mig att se skönheten i modern kost så som godis och kakor, därför att det ger njutning. Förr tyckte jag att det bara var skräp - det är ju så vi alltid säger: åh... nu var jag onyttig. Nej! Det är inte bara dåligt. Så kallad "onyttig" mat skänker glädje, och att äta sådant på ett balanserat sätt är helt okej. Men... Jag äter inte sådant. Jag kan inte återgå till det i dagens läge, även om jag skulle vilja "möla" ett paket Ballerina-kakor. Jag har beslutat mig att utforska denna ketogena väg åtminstone under ett års period eller så. Fördelarna är så många med min kosthållning, att jag har styrka att fortsätta. Påslag av kolhydrater skulle antagligen väcka alla mina gamla dåliga ovanor. I framtiden kanske jag kan integrera kolhydrater, vem vet. Om och hur; det blir en senare fråga.
I tekniska ordalag: Prestanda
Det jag ser framför mig nu i tidigt skede ser mycket lovande ut. Jag är mycket nöjd. Systemet kör WebSockets. Du behöver inte veta vad det är, men jag ska säga att jag kämpade för det designvalet och det möjliggörs för att jag kör egen server. Resultatet är fantastiskt. En responstid (round-trip, till server I Finland och tillbaka) på runt 20 ms, ibland lägre. Men upplevelsen är snabbare än så, eftersom jag lyckades med fullt Javascript-gränssnitt och all interaktionen direkt effekt lokalt hos klienten. I framtiden kan jag köra KeyDB (Redis-variant) och det är än mer effektivt vad gäller serverns prestanda.