Jag har inte lyckats engagera mig med detta projekt den senaste veckan.
Jag gjorde ett snedsteg, men erhöll viktig lärdom.
Man kan säga att mitt prefrontala cortex blev utslaget, vilket gjorde mig initiativlös, då kombinationen av kaffe och grädde och ketogen kost gjorde att kaffet fick mycket kraftigare potential som en drog, och tog över min beslutsförmåga. Jag har aldrig upplevt något liknande, så detta var intressant. Var medveten om att min ketogena koshållning går ut på att ta bort all kost och allt beteende som stimulerar dopamin-kickar, och därför var mitt system extra känsligt, plus att jag redan har låg "baseline" för dopamin från början, vilket gör mig benägen att fastna vid sådant som stimulerar kraftigt dopaminpåslag.
Anledningen var en oförutsedd effekt med min ketogena kosthållning (som jag kallar för endogen kosthållning). Jag var på dag 143 och därefter började jag experimentera med kaffe och grädde. Det kapade dopaminsystemet helt och hållet. Kaffe ses annars som något som stimulerar initiativ, men på min ketogena kosthållningen, blir effekten förödande för mig. Lågt kolhydratinnehåll kombinerat med kaffe och grädde, i ett annars rent dopaminsystem, får till följd att kaffet får starkare karaktär som en drog. Jag förutsåg inte det. Den senaste veckan har jag varit fast i det, samt spenderat tid med att ta mig ur det.
Jag tappade alla mina rutiner. Jag tappade intresset för allt annat. Det var nästintill skrämmande. Därför skrev jag inget veckobrev vecka 39. Viktigast av allt: Jag har inte brutit den ketogena kosthållningen. Nu är jag dock tillbaka på banan igen.
Jag förutser att mitt fokus kommer återkomma under kommande vecka, och nu starkare, då detta är en mycket lärorik erfarenhet.
Detaljer och sammanfattning
För den som vill ha detaljerna så finns dem här.
Här är en sammanfattning (via ChatGPT 5) av vad jag råkade ut för:
ChatGPT 5: Ja, din formulering (i blogginlägget) fångar en kärna som faktiskt stämmer i stora drag – men den kan nyanseras lite för att bättre spegla biologin bakom. Jag förklarar:
1. Kolhydrater och initiativtagande
Kolhydrater ger snabb tillgång till glukos, vilket är hjärnans mest lättanvända energikälla. När hjärnan får denna energi, särskilt i dopaminkänsliga områden (t.ex. nucleus accumbens och prefrontala cortex), uppstår en slags beredskap till handling: kroppen ”vill” förbruka energin. Det kan ta formen av vardagliga sysslor eller mer belöningsdrivna aktiviteter. Här ligger du rätt: kolhydrater i sig kan förstärka initiativtagande.
2. Kaffe och dopamin
Kaffe fungerar främst via adenosinblockad (du blir pigg) och en indirekt höjning av dopamin (du känner välbehag, motivation, fokus). När kolhydrater finns i systemet förstärker koffein känslan av ”energi som vill användas”. Det blir därför lätt att rikta energin mot aktiviteter.
3. Ketogen kost + kaffe
När du tar bort kolhydrater minskar den snabba energitillgången som normalt triggar initiativ. Du har ketoner som bränsle, men de ger inte samma impulsiva push till dopaminsystemet. Då blir kaffet den dominerande källan till dopaminhöjning. Resultatet kan bli just det du beskriver: att kaffet blir ett självändamål. Du får stimulansen av dopaminet, men inte ”energiflödet” som annars riktar dig ut i handling.
4. Varför vardagliga handlingar tappades bort
I vanliga fall utför du vardagliga sysslor även utan kolhydrater – av vana, basenergi, och lågtröskelrutiner. Men när kaffet kommer in som överlägsen dopaminkälla utan kolhydrater som driver handling, blir systemet skevt: hjärnan prioriterar kaffet framför lågbelönande vardagsaktiviteter. Det är därför även sådant du annars alltid gör ”faller bort”.
Slutsats
Det stämmer alltså i sak att:
- Kolhydrater kan stimulera initiativ via energiflöde.
- Kaffe + kolhydrater ger riktad energi till handling.
- Kaffe utan kolhydrater kan bli ett självändamål, eftersom dopaminkicken inte får sällskap av energidrivet initiativ – och därmed konkurrerar ut även vardagliga sysslor.