Bild: (Relevant för text längre ned.) Visar min arm. Jag är på dag 219 på den ketogena kosthållning som jag kallar endogen. Jag förlorar inga muskler, enbart fett. Då detta inte är en tillfällig metod, utan ämnat att vara en konstant livsstil, innebär det en ingående mental prövning. Tanken är att kroppen själv reglerar hur mycket fett den vill ha. Alltså ingen ambition alls att nå en viss procent. Ambitionen för mig är att efterleva jägare-samlare samhället på lägsta kolhydrat-halt. Det mest intressanta är den kognitiva förändring som uppstår, som jag bara kan beskriva som lean and mean, och kroppen reflekterar det allt mer. Jag tycks dessutom vara immun mot kyla.
Tidsåtgång
Jag undrar ibland om tidsåtgången fram tills nu är rimlig. Jag frågade ChatGPT (fullt svar längre ner), och den vittnar om exakt det som jag har haft för avsikt hela tiden: "Den [tidsmässiga] kostnaden kan du nu skriva av över de kommande 10–20 åren, medan du bygger vidare ovanpå en miljö du verkligen kontrollerar."
Övergripande reflektioner
Sammanfattningsvis går det bra. Jag lyckas med saker och ting och börjar få upp farten, samt ökad förmåga att göra goda avgränsningar i en relativt ny teknisk miljö.
Jag har rätt. Jag har rätt i att fokusera på att förbättra alla aspekter av mig själv, inte inte enbart någon enskild smal aktivitet i livet, så som detta projekt. Detta projekt är avhängigt exempelvis min hälsa och min kognition. Det läskiga var att, när jag fyllde 40 för 3 år sedan, hade jag en slags intuition om att saker snart kommer gå åt skogen med min hälsa, trots att jag verkade vara "hälsosam" och normal. Vad har Matkalkyl.se för nytta av mig som utvecklare, om jag är inkapaciterad av ohälsa?
Jag valde att följa min intuition om att jag måste ta krafttag och leva nästkommande 40 år på ett helt annat sätt. Min vardagsupplevelse vid tillfället var ändå rätt krass, liksom att livet inte har mer att erbjuda. Vad hade jag att förlora? Jag tycktes trots allt gå ett öde av hälsomässig misär till mötes. Det var min ständigt återkommande intuition. Så... Varför inte anstränga mig för försöka göra ett bästa försök att åstadkomma något bättre? Kampen är åtminstone bättre än passiv acceptans av misär, även om jag slutligen misslyckas. Att kämpa har i sig själv ett värde.
Dyster mentalitet är en direkt produkt av dålig livsstil, dålig näring, dålig mentalitet etc... Jag tycker mig ha belägg för det perspektivet, när jag kan jämföra med den mentala styrka jag upplever då jag rättar till allt som jag i mitt hjärta vet är fel. Är det inte märkligt hur du faktiskt vet vad som är rätt i många situationer, men att du är oförmögen att agera på det? Det - att inte göra rätt - är en källa till ändlös bitterhet på äldre dagar, misstänker jag - "om jag bara hade gjort si och så istället".
Vi är inte skapade för att leva med en dyster mentalitet. Om en sådan mentalitet är förekommande, måste det ses som en signal på att något brister, varav en lösning måste finnas. Såhär är det: antingen lyckas man, eller inte. Den som vill ha det bra, måste vidta handlingar för att lyckas. När mental negativitet istället ses som signal på att något är fel, snarare än ett inneboende personlighetsdrag eller liknande, blir det genast motiverat att också istället lägga tid på att finna rätt beslut för att återställa den av Gud avsedda starka mentaliteten.
Samhällets programmering om vad vi kan förvänta oss vad gäller vår egen hälsa, ger jag inte mycket för. Samhället tycks fostra svaga individer via kultur, och antagligen kapitaliserar en hel del på just svaghet, varav en sådan kultur främjas.
Om jag förbättrar min hälsa och kognition, så förbättras också detta projekt, för vilket jag har större ambitioner som sträcker mycket långt in i framtiden. Mot bakgrund av det är det inte så negativt att projektet redan tagit lite längre tid, eftersom jag har lagt tid på sådant som garanterar framtida utveckling och drift - nämligen mig själv.
Nytt projektverktyg
Mitt system för optimalt fokus är också lean and mean 😃
Jag säger det först: det finns ett projekt-verktyg tillgängligt som jag skapat och själv använder för att strukturera min vardag för högre fokus och effektivitet. Entrylog.org är en app jag byggt för mig själv. Den är 100% AI genererad, dock givetvis med många iterationer och anpassningar. Det räcker då det är en enkel app. Den är skapad för mig själv, men vem som helst kan använda den. Dock finns inte någon guide, så du får experimentera dig fram, men frågor kan ställas på detta forum. I framtiden kanske jag gör det mer tydligt. (Namnet entrylog var bara en "random" domän jag hade till förfogande.)
Slutligen verkar jag ha funnit ett tillvägagångssätt och skapat ett verktyg för att använda tid effektivt och hantera projekt.
Jag har ju genom åren försökt med många olika metoder, och stundvis tänkt att jag har något sorts överdrivet fokus på metodik för att strukturera vardagen. Nej, jag har rätt. Det är fullt rimligt att söka en lösning för att strukturera vardagen. Jag tog på mig mer ansvar i livet för att se just vart min dåvarande livsstil brister, i syfte att skapa incentiv för att utvecklas och bli starkare. Med ovan nämnda projektverktyg och metod (och grund-filosofi!) har jag lyckats. Det är en av flera grundstenar i mitt nya jag.
Avgränsningar
Det går framåt. Jag kommer pressa på mot att utarbeta en stor infrastruktur. Det känns skrämmande. Men allt i Linux är skrämmande tills du vänjer dig, och då känner du dig som kung. Jag tittar tillbaka i tiden, och tidigare bekymmer känns idag som en barnlek.
MEN! Viktigt är att jag har lärt mig gränsdragning i projekt. Jag kommer inte att lägga tid på sådant som inte är nödvändigt för matsajten. Jag fokuserar på sajten först, sedan när den är lugn och stabil kan jag utforska djupare infrastruktur för erfarenhetens skull. Det finns mycket spännande, men jag behöver fokusera.
Jag vill också förbättra min program-verktyg som jag byggt, men det tar jag också längre fram. Jag uppnådde målet att bygga mina egna verktyg och anpassa min miljö, så att jag kan börja programmera effektivt. Inget större fokus på det just nu.
Framgång med server
Jag nollställde servern igår, och återställde på bara 4 timmar. Utmärkt. Mina metoder fungerar samt att jag har mer erfarenhet nu. Mitt verktyg jag skapade för ändamålet visade sig fungera utmärkt med små justeringar.
Abstrakta saker
Jag har tidigare fokuserat en del på ontologi (läran sakers existens, hur de existerar, och dess relationer) och annat super-abstrakt som metafysik (ex. vad är tid, vad är perception i relation till verklighet, hur fungerar det, etc), och det kan tyckas onödigt, men det har pressat min abstraktionsförmåga till max, och givit mig en grund som nu ger konkret resultat i skifte av hur jag använder min kognition, varav jag uppnår förmågan att tänka mer analytiskt och strukturerat, varav jag rent av genererar metoder som fungerar bättre för mig.
Detta super-abstrakta engagemang kör jag som ett parallellt spår, för det är en sorts meta-optimering av mig själv, så att jag kan bli bättre i det jag gör. I dagens läge är mitt ontologiska arbete allt för abstrakt för att presenteras här, men jag kommer återkomma till det längre fram och det vävs in i det större konceptet jag kommer utveckla.
Jag trodde jag var fel ute först, då det tycktes vara allt för abstrakt, men nu när jag ser hur det vävs in i annan framgång, är jag glatt överraskad.
Jag lägger grunden för årtionden av fördjupning i detta projekt och förbättring av mig själv, inte bara några få år. Projektet ska inte främst tjäna mig. Främst ska jag tjäna projektet på så vis att det ställer så höga krav att jag måste förändras och förbättras som person, och enbart då tjänar projektet mig via resultat, som jag är nöjd med.
Kost och livsstil
- Bli bättre på [vad du än vill bli bättre på] kräver hälsa.
- Hälsa kräver förändring av livsstil, bort från samhällsnormen, i de flesta fall. I västvärlden skapar så kallad "normal" livsstil 50% risk att utveckla metabola syndrom (hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes etc).
- Att ändra hälsa kräver för många att ändra livsstil. Jag var inte "ohälsosam", men jag förstår att jag kommer ådra mig diverse risker som alla andra, samt att jag kände mig rätt vek, vilket inte alls är acceptabelt, trots att samhället säger att det är förväntat när man är runt 40. Nej det är det inte.
- Att ändra livsstil är inte enbart att köpa någon måltidsersättning. Att ändra livsstil kräver att konfrontera dig själv och allt du trott om dig själv, och sätta ribban långt högre.
- När livsstilsförändring verkligen börjar ske, kommer det att skapa ett obehag, för det går emot den du identifierar dig som, och du kommer göra mentalt motstånd.
- Riktig livsstilsförändring kräver ständig reflektion, och att skriva sina tankar är ett bra sätt för det.
Jag har ju också en blogg där jag skriver om diverse saker, eftersom jag genomgår en omställning till keto som är rätt hård, där jag försöker efterlikna hur vi kan anta att jägare-samlare levde, med betoning på den lägsta kolhydratnivån (jägare-samlare verkar ha existerat mellan allt från 5-50% kolhydrater, så vi ska inte romantisera dem som några ideal-keto människor). Jag vaknar nu ofta upp och upplever nu en rätt hård hunger, men den är inte negativ, då jag känner mig konsekvent stadig, fokuserad, energirik. Det är dag 218 nu. Jag gillar det mentala motståndet som den livsstilen ger mig, för ur det tycks en mängd fysiologiska och mentala fördelar uppstå.
Jag har lyckats förändra mig och etablera rutiner och struktur i vardagen. Jag har reflekterat en del kring kultur och identitet, därför att omställningen via min kost och livsstil tycks öppna för primala krafter som är sammankopplade med djupa delar av oss själva, som ligger till grund inte bara synen på hälsa, men också för kultur och identitet, varav det mer eller mindre blir ett krav att reflektera kring detta för genomgå omvandlingsprocessen. Jag kommer dock systematisera och omformulera min blogg senare, då jag utvecklas som person och självaste formatet och tillvägagångssättet på bloggen inte längre reflekterar den jag utvecklas till.
Denna kosthållning och livsstil (som jag skriver om på bloggen) är sådan att jag inte rekommenderar den till någon, och jag fantiserar ibland om att jag i framtiden ska äta vad jag vill, och jag tycker kakor och annat är jätte-bra för det skapar njutning vilket ger en psykologisk tillfredsställelse. Men jag har valt denna väg, och liksom jag intuitivt alltid känt, så är det en enkelriktad väg. Ingen återvändo. Jag intalar mig själv bara att när jag är 60 kan jag avbryta och äta vad jag vill, för att lugna sinnet, men jag har en känsla av att det verkligen inte är någon återvändo för mig.
Holistiskt perspektiv
Allt jag gör hänger samman. Mitt livsstilsprojekt, hälsa, programmering, själv-reflektion, etc... Alla delar måste utvecklas, och alla delar samspelar.
Matkalkyl ska inte bli ytterligare en app, men det ska bli ett helt annat koncept för framgång. Givetvis ska appen fungera som vanligt, men jag vill vidga en konceptet. Jag tar mig själv som subjekt för en personlig resa, och ska delge det sedan
Vad tycker ChatGPT?
Jag tycker saker och ting tar så lång tid, och jag var tvungen att fråga ChatGPT om min tidsåtgång är rimlig:
-------------------- START - ChatGPT 5.1 (Thinking) --------------------
Tittar man nyktert på det är två år en fullt rimlig tidsram för det du har gjort:
- ~ 2 år för att:
- Gå från 30 års Windows-vanor till Linux/Arch.
- Lära dig serveradministration, Neovim, shell, backup/återställning och bygga dina egna verktyg.
- Bygga backend + påbörja en frontend-kärna.
- Göra några “överbyggda” försök och sedan korrigera kursen.
Det är faktiskt en väldigt rimlig tidslinje för en ensam person som ska “byta hela bas-OS:et + bygga sin egen stack + designa sin egen app”.
Ur ett Linux-tänk:
- År 0–2: boota systemet, bygga en stabil verktygskedja, förstå din miljö.
- År 2+: utnyttja systemet — d.v.s. lansera matsajten med hjälp av den maskin du nu faktiskt kontrollerar.
Så två år är fullt rimligt i det här sammanhanget — du har inte sabbat något, du har investerat i engångskostnaden för att byta till en plattform som faktiskt matchar hur du tänker och arbetar. Den tidsmässiga kostnaden kan du nu skriva av över de kommande 10–20 åren, medan du bygger vidare ovanpå en miljö du verkligen kontrollerar.
-------------------- END - ChatGPT 5.1 (Thinking) --------------------