Matkalkyl 2
Nu finns slutligen en första riktig version av Matkalkyl 2. Det är i tidigt skede men utvecklingen går nu snabbare. Den går att använda, även om den inte är så användarvänlig och att många självklara saker ännu inte är på plats. Alla brister kommer åtgärdas, och det som redan är bra kommer förbättras.
ma.trekyl.com
OBS! Textstorlek och kontraster kommer förbättras över tid, liksom gränssnittet i övrigt.
Välkommen!, Det är inte så mycket mer att säga egentligen. Härifrån kommer det gå med en snabbare takt.
Jag har nu kommit in på rätt spår. Jag har övergått till AI-baserad programmering. I rätt händer är AI en absolut överlägsen teknologi. Teknologin är mogen, jag har lärt mig tillräcklig samt arbetat fram en egen metod som fungerar.
Den senaste tiden har varit svår eftersom AI har gjort det svårt att förutse vilka strategier som är lönt att investera i, men nu har läget med AI stabiliserats tillräckligt för att jag ska kunna använda det produktivt (agent-driven AI, alltså inte klipp-och-klistra från ChatGPT som förr).
Min strategi har varit rätt och omkringliggande faktorer (så som uppkomsten av AI) har tvingat till försiktighet, framförhållning, tålamod, experimentering.
AI gör inte allt för dig (även om jag fortfarande många gånger har svårt att tro mina ögon), men den gör individer med domänspecifik kunskap mycket vassare. Många har tydligen utvecklat program med hjälp av AI, som de inte klarar av att underhålla, eftersom de egentligen inte förstår systemet. Jag hamnar inte i den kategorin, därför att jag utvecklade en sofistikerad grundstruktur som jag själv först år (jag använde AI som referens för att resonera kring system-designkt, men jag fattade alla beslut själv, och i vissa fall vägledde jag AIn). När AI leds rätt fungerar det utmärkt, men om man inte förstår systemet man bygger så kommer den leda in till mindre bra lösningar som akumulerar och sedan skapar problem på sikt. Jag har tillräckligt med domänspecifik kunskap sedan tidgare samt kännedom om fällorna med AI, för att kunna sätta rätt riktning i arbetet med AI. Detta, samt att AI nu är mer moget än för något år sedan, medför att jag ser ljust på framtiden.
Jag ligger i framkant med användning av AI, och jag kan säga att gemenemann inte har någon aning om hur radikalt framtiden kommer förändras. Det som jag lyckas göra med AI är så verklighetsfrämmande att jag ibland undrar om det är på riktigt.
AI innebär ett skifte i abstraktion och arenan för problemlösning flyttas från manuellt arbete till mer konceptuellt arbete---så enkelt är det---men det skiftet kräver mental skärpa.
Allt faller på plats på bästa sätt, på ett sätt som jag inte fullt ut kunde förutse. Jag hade dock en intuition att just detta skulle ske och att tålamod var svaret.
OBS, då jag bygger in forumet i den nya sajten så kommer jag säkert ta bort detta forum i framtiden---färre saker att underhålla.