Varning
DU SKA RÅDGÖRA MED DIN DOKTOR INNAN DU TAR NÅGRA BESLUT BASERAT PÅ DENNA INFORMATION.
Jag garanterar inte att informationen här är korrekt och säker. Informationen i denna artikel kan mycket väl innehålla fel samt beskriva sådant som passar mig men absolut inte passar för dig. Exempelvis om vätskebalansen påverkas behöver du känna igen signaler och vidta rätt åtgärder, och om du har ett särskilt hälsotillstånd från början kan det vara farligt. Denna artikel beskriver enbart min egen aktivitet och är inte till för att vägleda eller uppmuntra andra till samma handling. Vi har alla olika hälsoförutsättningar.
Jag är ingen expert, utan har förlitat mig på ChatGPT samt mitt eget omdöme och tidigare kunskap. Mitt mål är inte att ha 100% rätt, utan att bilda mig en ungefärlig, och tillräckligt bra uppfattning som jag snabbt kan agera på och därefter utvärdera resultatet.
Översikt
Här presenteras protokollet för en vecka av fasta och detox. Den upprepas i 5 eller 7 veckor (jag börjar med 5 och ser hur det går). Tanken är att angripa tungmetaller i kroppen, inklusive det som lagrats i hjärnan.
Visby Hälsokost säljer Zeolith – det var bästa stället jag hittade att köpa från. Plus för snabb leverans i mitt fall.
Förutsättningar
Jag är just nu (2025-08-23) på dag 4 av detta protokoll. Jag har varit i ketogen (strikt keto) i 120 dagar. Den ketogena kosthållningen är inte tillfällig, utan är tänkt att fortsätta för alltid. Det betyder runt 0-10 gram kolhydrater per dag, max 20 gram, men genomsnitt är nog runt 5-10 gram. Inga undantag. Den exakta kosten beskrivs här. Kortare perioder av fasta har förekommit. Gymträning har pågått regelbundet och har ökat upp mot dag 100 med mer engagemang än vad jag hade då jag åt kolhydrater. Dopaminsystemet har reglerats då hjärnan inte längre förväntar sig dopamin via socker, vilket jag antar är en förutsättning för att klara denna mer intensiva period av fasta och detox som beskrivs här. Ett balanserat dopaminsystem ökar förmågan till disciplin och kontinuitet att följa en målsättning.
De första 100 dagarna ser jag som fas 1 i övergången till en vad jag kallar för den endogena livsstilen som innefattar en ketogen kosthållning. Nu under fas 2 ser jag det som lämpligt att köra denna detox-fasta som är mycket mer intensiv än de tidigare perioder av kort fasta som jag har haft mellan dag 0 och 100.
Livsstilen ska vara i övrigt disciplinerad med rutiner för sömn och träning som efterföljs utan undantag.
Jag genomför ungefär en timma yoga två gånger per dag och fokuserar på att flytta mina gränser. Den rutinen bryter jag inte oavsett trötthet, men jag anpassar mitt utförande och försöker inte pressa kroppen utan lyhördhet inför dess signaler. Mental träning är en del av detta.
Jag genomför dagligt arbete med måttlig rörelse som vanligt.
Mental stöttning
Detta projekt går emot de många kulturellt programmerade beteendemönster och förväntningar vi har. Hjärnan inbillar sig att det inte kommer fungera m.m, trots att alla energinivåer och näringen i kroppen är i gott skick. För detta ändamål kan musik användas som skapar målfokusering. Jag använder elektronisk musik så som Progressive Trance, Epic Trance, Classic EuroDisco, samt Space Dreams via di.fm.
Utfall
Liksom med så mycket annat jag gör, så vet jag inte utfallet på förväg. Jag söker alltid något bättre, och det som är bättre ligger naturligtvis oftast bortom min föreställningsförmåga. Jag misstänker att jag inte kommer återgå till tidigare kostvana efter denna fasta, utan kommer integrera fastan mycket mer noggrant i min livsstil, vilket innebär en än mer noggrann selektion av hur och vad jag äter med grund i och hänsyn den nya fysiologi som detta åtagande leder till förutsatt att inga undantag görs (förutom om det visar sig ha negativ effekt på kroppen).
Fiber- och Detoxplan: Varför de hänger ihop
Fiberplanen och detoxplanen är utformade för att fungera tillsammans och förstärka varandras effekter. Under en detox mobiliseras och frigörs olika toxiner, men utan tillräcklig mängd fibrer riskerar dessa att stanna kvar i kroppen. Fibrerna fungerar som ett transportmedel som binder och för ut toxinerna genom tarmen.
Detta är särskilt viktigt eftersom planen genomförs under fasta, då den vanliga matsmältningen inte bidrar till samma grad av rensning. Utan fibrer riskerar toxinerna, trots bindning via zeolit, att inte lämna kroppen fullt ut.
En annan viktig aspekt är att Alpha Lipoic Acid (ALA) kan passera blod-hjärnbarriären. Det innebär att ALA kan mobilisera tungmetaller och andra restprodukter från nervsystemet och transportera ut dessa till blodet, där de sedan kan bindas av zeolit och föras ut ur kroppen. På så sätt får detoxen en djupare effekt och når även det centrala nervsystemet.
Planen omfattar flera aspekter:
Bindning och utsöndring: Zeolit och aktivt kol fångar upp toxiner. Fibrer och vatten transporterar ut dem.
Mobilisering: ALA, NAC och adaptogener hjälper kroppen att frigöra bundna ämnen.
Stöd för lever och galla: Äggula, fiskleverolja och mineraler stöttar fettomsättning och gallflöde.
Återhämtning: Kollagen, glycin, reishi och ashwagandha bidrar till reparation och balans efter detoxfaserna.
Fasta
En central del i denna metod är att ingen annan mat eller dryck än det som anges i fiber- och detoxplanen ska intas (mineralvattnet som anges kan drickas fritt inom vad som är rimligt). Detta säkerställer att kroppen inte belastas med nya ämnen under processen och att detoxen kan ske på ett effektivt, strukturerat och kontrollerat sätt.
Vatten
Mineralvatten med spårmineraler ("Trace - 40 000 volts" eller "Holistic Basbalans") och MSM-pulver blandas i dricksvattnet under dagen. Rent kakaopulver kan tillsättas ibland för smak. EAA-pulver kan tillsättas vid träning om så önskas. Syra-neutral C-vitaminpulver (Holistic) kan också tillsättas. Glycinpulver kan även blandas i dricksvattnet. Salt av kvalitet, så som Himalaya salt eller havssalt tillsätts givetvis.
Salt
Under fastan kan behovet av salt öka. Magnesium och Kalium ska finnas tillgängligt. Du behöver känna till signaler och vidta rätt åtgärder. Läs varningstexten i början av denna artikel.
Detox protokoll
Detta detoxprotokollet körs paralellt med fiberprotokoll som beskrivs nedan.
Detta protokoll beskriver en vecka och upprepas varje vecka över den bestämda perioden (5, eventuellt 7 veckor är min plan).
Dag 1 – Prime
Morgon (08:00)
NAC 500 mg, C-vitamin 500–1000 mg, Magnesium 1 kapsel (90 mg), Multivitamin
Middag (12:00)
Zeolit 1 tsk (2–3 g), Benbuljong 50 ml
Kväll (18–20:00)
Kollagen 5–10 g, Glycin 3 g, Fiskleverolja 1 tsk, Kalium 2 kapslar (≈576 mg), Q10 100 mg, Astaxantin 4 mg
Dag 2 – Mobilisera
NAC 500 mg, C-vitamin 500–1000 mg, Lion’s Mane 500–1000 mg, Benbuljong 50 ml
ALA 300 mg → (efter 2 h) Zeolit 1 tsk, Aktivt kol 1 kapsel (300 mg), Taurin 500 mg
Äggula 1–2 (kolin + gallsflöde), Kollagen 5–10 g, Glycin 3 g, Fiskleverolja 1 tsk, Magnesium 2 kapslar, Q10 200 mg, D3 + K2 + Astaxantin
Dag 3 – Prime
NAC 500 mg, C-vitamin 500–1000 mg, Magnesium 1 kapsel, Multivitamin
Zeolit 1 tsk
Kollagen 5–10 g, Glycin 3 g, Talgt/ister 1 tsk (eller sardinsbit), Fiskleverolja 1 tsk, Kalium 2 kapslar, Q10 100 mg, Astaxantin 4 mg
Dag 4 – Mobilisera
NAC 500 mg, C-vitamin 500–1000 mg, Lion’s Mane 500–1000 mg
ALA 300 mg → (efter 2 h) Zeolit 1 tsk, Aktivt kol 1 kapsel, Taurin 500 mg
Äggula 1–2, Kollagen 5–10 g, Glycin 3 g, Talgt/ister 1 tsk (eller sardinsbit), Fiskleverolja 1 tsk, Magnesium 2 kapslar, Q10 200 mg, Astaxantin 4 mg
Dag 5 – Djup binder
Zeolit 1 tsk, Aktivt kol 2 kapslar (600 mg)
Kollagen 5 g, Spårmineraler, Benbuljong 50 ml
Äggula 1 (kolin + mild gallsflöde), Glycin 3–5 g, Fiskleverolja 1 tsk, Kalium 2 kapslar, Magnesium 1 kapsel, Reishi 500–1000 mg, Q10 100 mg, D3 + K2 + Astaxantin
Dag 6 – Lätt mobilisering
NAC 500 mg, C-vitamin 500 mg, Lion’s Mane 500–1000 mg
ALA 300 mg, Chlorella 3–5 g → (efter 2 h) Zeolit 1 tsk, MSM 1–2 g (om tolererat)
Äggula 1–2 (valfritt vid låg energi), Kollagen 5–10 g, Glycin 3 g, Talgt/ister 1 tsk (eller sardinsbit), Fiskleverolja 1 tsk, Magnesium 2 kapsel, Q10 200 mg, Astaxantin 4 mg
Dag 7 – Återhämtning
Zeolit 1 tsk, Multivitamin, Benbuljong 50 ml
Mineralvatten, Spårmineraler
Äggula 1–2, Kollagen 5–10 g, Glycin 3–5 g, Fiskleverolja 1 tsk, Magnesium 2 kapslar, Reishi 500–1000 mg, Ashwagandha 300–500 mg, Q10 200 mg, D3 + K2 + Astaxantin
Fiber protokoll
Fibrer är viktigt för att transportera ut gifterna som ovanstående detox-protokoll resulterar i. Då fasta pågår under detox väljs fiberrika födoämnen med minimalt med tillgängliga kolhydrater.
Ingredienser
Chiafrön (blötlagda)
Funktion: Gelbildande fiber, volym, omega-3
Mängd: 1 msk (10–12 g)
Notering: Blötlägg i vatten minst 15–20 minuter innan intag
Mald linfrö
Funktion: Lignaner, både löslig och olöslig fiber
Mängd: 1 msk (10 g)
Notering: Hjälper bilda volym, mild hormonbalanserande effekt
Kål (rå eller lätt ångad, strimlad)
Funktion: Olöslig “skrubbfiber”, svavel för levern
Mängd: ca 50 g (½ kopp)
Notering: Ancestral grovfoder, lågkolhydrat, ger volym
Psylliumfröskal (valfritt)
Funktion: Lösligt bulkmedel
Mängd: 1 tsk (5 g)
Notering: Endast vid behov av extra bulk, alltid med rikligt vatten
Vatten
Funktion: Transport och hydrering
Mängd: 300–400 ml
Notering: Avgörande för att fibern ska fungera
Notera att vatten dricks fritt under dagen, vilket beskrivs under rubriken "Vatten" ovan.
Fiberprotokoll dag för dag
Detta fiberprotokoll körs paralellt med detoxprotokollet som beskrivs ovan.
Dag 1 – Prime
Ingen fiberblandning
Dag 2 – Prime
Valfritt om man känner sig trög.
Tid: Kväll, 2 timmar efter sista tillskott
Blandning: Chia 1 msk + linfrö 1 msk i vatten
Dag 3 – Mobilisera
Ingen fiberblandning
Dag 4 – Mobilisera
Valfritt om man känner sig trög.
Tid: Kväll
Blandning: Chia 1 msk + kål 50 g
Dag 5 – Djup binder
Ja, fiberblandning ingår.
Tid: Kväll, 2 timmar efter bindemedel
Blandning: Chia 1 msk + linfrö 1 msk + kål 50 g (valfritt psyllium 1 tsk)
Dag 6 – Lätt mobilisering
Ingen fiberblandning
Dag 7 – Återhämtning
Ja, fiberblandning ingår.
Tid: Kväll
Blandning: Chia 1 msk + linfrö 1 msk + kål 50 g
Alla tillskott
ALA (Alfa-liponsyra)
300 mg per kapsel
Aktivt kol
300 mg per kapsel
Zeolit (Klinoptilolit)
Pulverform
Benbuljong (flytande)
3 × 350 ml flaskor
Trippel magnesium
94 mg per kapsel (ej oxid)
Kalium
576 mg per 2 kapslar
NAC (N-Acetylcystein)
500 mg per kapsel
Kollagen (nöt + fisk)
Pulverform
Chlorellapulver
150 g
Multimineral/Multivitamin
(Thorne Advanced Nutrients, kapslar)
Adaptogener
- Lion’s Mane (pulver)
- Reishi (pulver)
- Ashwagandha 300 mg per kapsel
Torskleverolja
Flytande
Glycin
Pulverform
Taurin
Pulverform
C-vitamin
Syraneutral pulver
Elektrolytkoncentrat (Trace – 40 000 volts)
Flytande droppar
Q10 (Koenzym Q10)
100 mg per kapsel
Astaxantin + D3 + K2
500 μg + 3000 IU + 60 μg per kapsel
Astaxantin
4 mg per kapsel