Vad som gjorts under vecka 34
Jag tycker om teknik och vill gärna ta det så långt som möjligt, men det leder till allt för avancerade projekt som är mycket krävande att utveckla. Jag lär mig mycket via det, men utan god måluppfyllelse. Jag har vunnit vissa fördelar, men gått för långt i vissa smala områden utan relevanta resultat vad gäller Matkalkyl. Dock har mina eskapader avancerat min Linux-erfarenhet och lärt mig tänka mer modulärt.
Jag har ändrat hela min livsstil i syfte att optimera min beslutsförmåga för att finna de mest effektiva lösningarna med hög standard. Den endogena livsstil jag nu lever har framgångsrikt skapat mental klarhet, och jag kan nu se beslutsvägar som jag inte tidigare kunde se. En pågående period av fasta samt yoga 2 gånger per dag ökar min mentala klarhet ytterligare. Jag hade rätt att dopaminsystem, förmågan att tänka klart, samt beslutsförmåga, har ett samband.
Beslut jag fattat
Jag skalar bort allt som inte är absolut nödvändigt.
- Min ambitiösa plan för kryptering stryker jag helt, även om den var mycket bra designad. Detta beslut förenklar utveckling markant.
- Klienten-server interaktion förenklad (klient lagrar inte lokal kopia av innehåll som måste synkas).
- Modularisering och mindre abstraktion.
- Fokuserar på vad användare vill ha och vad som faktiskt behövs snarare än vad jag tycker är teknologiskt fascinerande.
- Avgränsar projektet istället för att försöka skapa en omfattande grundstruktur som kan göra allt. Genom rätt modularisering och Linux-kunskap kan projektet ändå utökas obehindrat.
- Då projektets volym minskar kan jag också göra mig av med många andra tidskrävande verktyg som behövs i större projekt.
- Jag ska utveckla sajten spontant och snabbt så som den första versionen av Matkalkyl. Det var mer givande och mer effektivt.
- Jag kan dra nytta av vissa grundstrukturer jag utvecklat, som faktiskt är avgörande för kvaliteten.
- Jag minskar mina krav på perfektion och prioriterar snabbare resultat som är bra nog att kunna förbättras över tid om relevant.
Ytterligare
- Lyckats få till rätt grundstruktur för ett snabbt gränssnitt via JavaScript som nu visar sig fungera.
- Har installerat detta forumsystem, vars layout och funktion har inspirerat mig i mitt eget projekt. Detta ska enkelt ersätta alla andra informationskanaler. Forumet är också till för dig.
- Upptäckt att koden för den gamla matkalkyl inte är så dålig som jag upplevt och jag inspirerades av dess enkelhet.
För vecka 35
Fortsätta i samma bana. Bedriva mer aktiv utveckling då jag skalat bort mycket onödigt, samt att tidigare grundstrukturer som faktiskt är bra, nu faller på plats.